Načítání…

Víte, jak správně parkovat na rychlostní stupeň?

Tento zajetý jakýsi rituál dělá každý řidič automaticky, bez jakéhokoliv rozmyslu. Je přeci v zájmu každého majitele auta, aby se jeho vozidlo nerozjelo a neskončilo třeba u sousedů v kurníku pro slepice. Pojďme se ale zamyslet nad tím, jestli je zaparkování vážně tak jednoduché, jak se na první pohled zdá. Ne, nebudeme se učit stáčet volant a couvat podélně mezi dvě auta, nýbrž si představíme onen mechanismus, který drží vozidlo na místě.
interiér wolkswagenu
U automatických převodovek se setkáváme s označením „P“, jež znamená, že je celá převodovka zablokovaná jakousi parkovací západkou. Ta je skvěle funkční na rovném povrchu. Do kopce už se totiž raději doporučuje zatáhnout ruční brzdu. V jakém pořadí je to ale správně? Odborníci se shodují v jednom. Nejdříve zatáhnout ruční brzdu a poté zvolit polohu parkovací západku. V opačném případě je dost možné, že odstavením celé hmotnosti vozidla na západku namáháme celý mechanismus převodovky. Vyřazení tohoto stupně tak může jít obtížně. Co se manuální převodovky týče, postup by měl být stejný. Nejdříve ruční brzda, poté rychlost. Jakou ale v tomto případě vybrat?
Z technického hlediska je úplně jedno, jestli stojíme z kopce nebo do kopce. Většina aut má totiž první rychlostní stupeň o jeden převod kratší než zpátečku, takže komprese motoru by vozidlo mělo na tyto polohy udržet v klidu na místě. Tedy za předpokladu dobrého technického stavu převodovky, motoru a ne příliš prudkého stání v kopci. Přesto bychom měli brát v úvahu situaci zaparkování. Když zaparkujeme vozidlo směrem ke zdi nebo plotu a za námi je místo, raději zvolme zpátečku. V případě, že omylem při startování ponecháme rychlost zařazenou a sundáme nohu ze spojky, auto nám poskočí do volného prostoru. Je ale vhodné zatáhnout také ruční brzdu? Kdy a jak ji použít?
oranžové auto
Laicky řečeno, na rovině ruční brzdu nepotřebujeme. Nedoporučuje se obzvlášť v situaci, kdy stojíme podélně mezi dvěma auty s minimálním prostorem kolem vozidla. Existuje totiž možnost, že řidič vyjíždějícího auta do toho našeho „ťukne“. Při zvoleném první stupni rychlosti auto popojede, kdežto přidáme-li k tomu ruční brzdu, vozidlo se ani nehne a poškození jako prasklý nárazník, je zcela na místě. Naopak v kopci je lepší dát ruční brzdu vždy. Stání v kopci totiž namáhá mechanismus převodovky. Mnoho řidičů volí postup zařazení rychlosti a poté zatažení ruční brzdy. Tím si ale auto ničí. Správně je to tak, že stojíme na brzdách a se zařazenou jedničkou zhasneme motor. Ještě s nohou na spojce zatáhneme ruční brzdu. Z kopce dolů místo jedničky zařadíme zpátečku.